Regne om Feet per second (fps) (Hastighet)
- Velg aktuell kategori fra listen, i dette eksempelet 'Hastighet'.
- Skriv deretter inn verdien du vil regne om. Grunnleggende, aritmetiske funksjoner: addisjon (+), subtraksjon (-), multiplikasjon (*, x), divisjon (/, :, ÷), eksponent , kvadratrot (√), parentes og π (pi) er alle funksjoner som støttes nå.
- Fra listen, velg enheten som tilsvarer verdien du vil regne om, i dette eksempelet 'Feet per second [fps]'.
- Verdien vil så regnes om til alle måleenheter kalkulatoren kjenner til.
- Og så, når resultatet vises, kan du i tillegg runde tallet til et angitt antall desimaler (der det lar seg gjøre).
Benytt deg av kalkulatorens måleenheter
På kalkulatoren kan du angi en konverteringsverdi og opprinnelig måleenhet; for eksempel '868 Feet per second'. Du kan enten bruke måleenhetens fulle navn eller forkortelsefor eksempel enten 'Feet per second' eller 'fps'. Så avgjør kalkulatoren hvilken måleenhetskategori som skal konverteres, i dette eksempelet 'Hastighet'. Deretter konverteres angitt verdi til alle kjente måleenheter. Du kan finne konverteringsresultatet ditt i den resulterende listen. Uansett hvilke muligheter en bruker, slipper du å søke lenge etter resultatet ditt i lange lister med en rekke ytterligere kategorier og utallige støttede måleenheter. Kalkulatoren håndterer dette for oss og leverer resultatene lynraskt.
Kalkulatoren gir oss også muligheten til å bruke matematiske uttrykk. Ikke bare kan du koble resultater sammen, slik som for eksempel '(52 * 94) fps'. Men ulike måleenheter kan også kobles direkte med hverandre i konverteringen. Ta for eksempel dette eksempelet her: '67 Feet per second + 10 Feet per second' eller '37mm x 79cm x 22dm = ? cm^3'. Måleenhetene må passe inn med hverandre og gi mening når de kombineres slik.
De matematiske funksjonene sin, cos, tan og sqrt kan også brukes. Eksempel: sin(π/2), cos(pi/2), tan(90°), sin(90) eller sqrt(4).
Hvis 'Numre i vitenskapelig notasjon' er merket av, vises svaret i potens. For eksempel, 3,642 153 053 276 2×1021. I denne presentasjonsformen blir nummeret segmentert i potens, her 21, og det faktiske nummeret her 3,642 153 053 276 2. På enheter med begrenset sifferkapasitet, som f.eks. på lommekalkulatorer, kan numre også skrives som 3,642 153 053 276 2E+21. Dette gjøre det enklere å lese større og mindre numre. Når denne ruten ikke er merket av blir nummeret vist i vanlig format. Det vil for eksempel se slik ut: 3 642 153 053 276 200 000 000. Uansett hvordan svaret blir vist, har kalkulatorens 14 desimaler som høyest presisjonsverdi. Det skal være presist nok til de fleste bruksområder.
- Regne om fps til cm/s (Feet per second til Centimeter per sekund)
- Regne om fps til m/s (Feet per second til Meter per sekund)
- Regne om fps til m/min (Feet per second til Meter per minutt)
- Regne om fps til m/t (Feet per second til Meter per time)
- Regne om fps til km/s (Feet per second til Kilometer per sekund)
- Regne om fps til km/min (Feet per second til Kilometer per minutt)
- Regne om fps til km/t (Feet per second til Kilometer per time)
- Regne om fps til ips (Feet per second til Inch per second)
- Regne om fps til ipm (Feet per second til Inch per minute)
- Regne om fps til iph (Feet per second til Inch per hour)
- Regne om fps til fpm (Feet per second til Feet per minute)
- Regne om fps til fph (Feet per second til Feet per hour)
- Regne om fps til mps (Feet per second til Miles per second)
- Regne om fps til mpm (Feet per second til Miles per minute)
- Regne om fps til mph (Feet per second til Miles per hour)
- Regne om fps til kn (Feet per second til Knop)
- Regne om fps til nm/t (Feet per second til Nautisk mil per time)
- Regne om fps til Bft (Feet per second til Beaufort)
- Regne om fps til Mach (Feet per second til Lydens hastighet)
- Regne om fps til c (Feet per second til Lysets hastighet)