Regne om Foot per second squared (fps²) (Akselerasjon)
- Velg aktuell kategori fra listen, i dette eksempelet 'Akselerasjon'.
- Skriv deretter inn verdien du vil regne om. Grunnleggende, aritmetiske funksjoner: addisjon (+), subtraksjon (-), multiplikasjon (*, x), divisjon (/, :, ÷), eksponent , kvadratrot (√), parentes og π (pi) er alle funksjoner som støttes nå.
- Fra listen, velg enheten som tilsvarer verdien du vil regne om, i dette eksempelet 'Foot per second squared [fps²]'.
- Verdien vil så regnes om til alle måleenheter kalkulatoren kjenner til.
- Og så, når resultatet vises, kan du i tillegg runde tallet til et angitt antall desimaler (der det lar seg gjøre).
Benytt deg av kalkulatorens måleenheter
På kalkulatoren kan du angi en konverteringsverdi og opprinnelig måleenhet; for eksempel '50 Foot per second squared'. Du kan enten bruke måleenhetens fulle navn eller forkortelsefor eksempel enten 'Foot per second squared' eller 'fps2'. Så avgjør kalkulatoren hvilken måleenhetskategori som skal konverteres, i dette eksempelet 'Akselerasjon'. Deretter konverteres angitt verdi til alle kjente måleenheter. Du kan finne konverteringsresultatet ditt i den resulterende listen. Uansett hvilke muligheter en bruker, slipper du å søke lenge etter resultatet ditt i lange lister med en rekke ytterligere kategorier og utallige støttede måleenheter. Kalkulatoren håndterer dette for oss og leverer resultatene lynraskt.
Kalkulatoren gir oss også muligheten til å bruke matematiske uttrykk. Ikke bare kan du koble resultater sammen, slik som for eksempel '(27 * 29) fps2'. Men ulike måleenheter kan også kobles direkte med hverandre i konverteringen. Ta for eksempel dette eksempelet her: '23 Foot per second squared + 25 Foot per second squared' eller '31mm x 33cm x 35dm = ? cm^3'. Måleenhetene må passe inn med hverandre og gi mening når de kombineres slik.
De matematiske funksjonene sin, cos, tan og sqrt kan også brukes. Eksempel: sin(π/2), cos(pi/2), tan(90°), sin(90) eller sqrt(4).
Hvis 'Numre i vitenskapelig notasjon' er merket av, vises svaret i potens. For eksempel, 5,724 444 392 352 ×1020. I denne presentasjonsformen blir nummeret segmentert i potens, her 20, og det faktiske nummeret her 5,724 444 392 352. På enheter med begrenset sifferkapasitet, som f.eks. på lommekalkulatorer, kan numre også skrives som 5,724 444 392 352 E+20. Dette gjøre det enklere å lese større og mindre numre. Når denne ruten ikke er merket av blir nummeret vist i vanlig format. Det vil for eksempel se slik ut: 572 444 439 235 200 000 000. Uansett hvordan svaret blir vist, har kalkulatorens 14 desimaler som høyest presisjonsverdi. Det skal være presist nok til de fleste bruksområder.
- Regne om fps² til µm/s² (Foot per second squared til µm/s²)
- Regne om fps² til mm/s² (Foot per second squared til mm/s²)
- Regne om fps² til cm/s² (Foot per second squared til cm/s²)
- Regne om fps² til m/s² (Foot per second squared til m/s²)
- Regne om fps² til mGal (Foot per second squared til Milligal)
- Regne om fps² til Gal (Foot per second squared til Gal)
- Regne om fps² til fph/s (Foot per second squared til Foot per hour per second)
- Regne om fps² til fpm/s (Foot per second squared til Foot per minute per second)
- Regne om fps² til ipm/s (Foot per second squared til Inch per minute per second)
- Regne om fps² til ips² (Foot per second squared til Inch per second squared)
- Regne om fps² til mph/s (Foot per second squared til Mile per hour per second)
- Regne om fps² til mpm/s (Foot per second squared til Mile per minute per second)
- Regne om fps² til mps² (Foot per second squared til Mile per second squared)
- Regne om fps² til kn/s (Foot per second squared til Knot per second)
- Regne om fps² til Tyngdeakselerasjon (Foot per second squared til Tyngdeakselerasjon)
- Regne om fps² til Planck akselerasjon (Foot per second squared til Planck akselerasjon)